Så här fungerar det att yoga hos oss på Yogastudion!

Vi människor är väldigt lika varandra i grunden, men vi är ofta väldigt olika i våra kroppar.

I det kravfyllda samhälle vi lever i behöver vi vårda det vi har, och det enda vi egentligen har är ju vår kropp. Den är vårt transportmedel och vår boning, och när vi inte lyssnar på vad den vill och behöver så dränerar vi oss själva istället för att bygga upp.
Det är just därför vi på Yogastudion erbjuder ett brett utbud av yogaklasser, så att du kan yoga utifrån ditt behov och dina förutsättningar. Vi har olika yogastilar, kanske för olika skeenden och dagar i livet. Vissa av våra elever gillar att gå på olika klasser, medan andra elever följer en yogalärare eller en yogastil hos oss. Du ska hitta det som passar dig, och det vill vi hjälpa dig med.

 

För att veta vad som passar dig, ställ dig dessa frågor:
- Hur ofta och när vill du yoga?
- Styr tiden eller dagen vilken klass du kan gå på?
- Kan och vill du yoga samma tid varje vecka, eller vill du komma till studion en gång i månaden för en återhämtande klass?
- Vad är du ute efter? Återhämtning, styrka, ett träningspass, eller lugn och ro?

Här kan du läsa om våra olika yogastilar och vad våra elever säger om sin favoritstil!

Ashtanga / Mysore - En fysiskt utmanade yogaklass med en förutbestämd och fast serie yogapositioner.

Du kommer få följa samma serie av positioner oavsett vilken yogalärare du går för, så igenkänningsfaktorn är stor. Med tiden kommer du att bli trygg med rörelserna och så småningom kommer du kunna lära att leda dig själv genom denna serie. Då kallas det för mysore. En yogalärare finns alltid tillgänglig när vi undervisar mysore, så på dessa klasser får du mycket hjälp samtidigt som du tar positionerna i din egen takt. Fokus ligger på andning och att arbeta med kroppens linjering i de olika positionerna.

Stina säger: Jag går på Ashtanga då jag har svårt med nya rörelser och behöver tid att upprepa rörelserna många gånger. Jag har faktiskt gått grundkursen tre gånger, men jag tycker den passar mig så bra. För varje gång jag gick kursen lärde jag mig något nytt!

Peter säger: Jag går på Mysore klasser ungefär två gånger per vecka. Detta är min träningsform, jag gillar utmaningen och att jag lär sig övningarna en i taget och får så mycket hjälp av läraren. Jag hade provat yoga tidigare på gym men aldrig fattat grejen, efter en helgkurs med min sambo var jag fast och har sagt upp gymkortet.

Ashtanga lugn – Fysiskt utmanade yoga med bestämda och förutbestämda rörelser. Du kommer att fokusera på andning och kroppens linjering. Klassen passar dig som inte orkar samma tempo eller som kanske har en skada, bär på övervikt eller är pensionär.

Karin säger: Detta pass är perfekt för mig som både har övervikt att jobba med samt en knäskada. Här är det alltid samma lärare och tempot är mycket lugnare så jag också hänger med. Många av oss i gruppen får individuella riktlinjer av Maria hur vi ska jobba och utveckla oss.
Schema och läs mer om Ashtanga och Mysore

Yinyoga – Yinyoga är en lugn och meditativ yogaform.
Här sitter och ligger vi länge och stilla i olika positioner, för att komma åt den djupliggande bindväven. Yinyogan är därför ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet. Yinyogan fungerar som återhämtning och är även som stressreducerande.

Kristina säger: Jag vill bara känna att jag kommer ned i varv! Jag är så stressad och när jag kommer hit kan jag bara vara stilla och landa in i nuet. Yogaläraren Jessica som jag går för pratar så lugnt och avslappnande och mina onda axlar som också var en anledning till att jag började är helt bra! Jag är på Yogastudion ungefär en gång per vecka och så passar jag på när de har långyin.
Schema och mer om Yinyoga

Vinyasa – En fysiskt utmanande yogaklass med kreativa flöden och stor variation.
Yogaläraren komponerar ihop sina klasser utifrån specifika teman och lägger stort fokus på att du ska få uppleva din egen kropp och stärka den inifrån. Du arbetar med att skapa en lugnande andning som gör dig fokuserad och närvarande.

Anneli säger: Jag gillar den stora variationen och klasserna är otroligt roliga att gå på! Moa som jag går för byter ut sina klasser varje månad, vilket gör att jag hela tiden lär mig nya saker om mig själv, min kropp och mitt sinne. Jag går ungefär en gång per vecka, men ibland kan jag inte vara med på grund av mitt arbete så därför har jag ett klippkort, vilket passar mig perfekt.
Schema och läs mer om Vinyasa

Lymfatisk yoga 
Yogan är skapad för att få fart på kroppens avfalls- och reningssystem, samtidigt som stort fokus ligger på återhämtande flöden.

Ann-Christine säger: Jag har lidit av mycket värk i kroppen och detta öppnande upp en ny värld för mig. Lise är kunnig och vänlig och det händer mycket i kroppen efter dessa pass. Jag går en gång varje månad och då endast på Lymfatisk yoga.
Schema och läs mer om Lymfatiskyoga