Ashtangayoga

Ashtangayoga klasser
Torsdag 17.30-19.00 Nivå 2 Annika
Torsdag 19.15.-20.30 Grundkurs Annika Nystart 26:e oktober Grund/vägen vidare
Fredag 11.00-12.00 Grund/nivå 1 Maria
Söndag 09.00-11.00 Nivå 2/Mysore Annika

Det kännetecknande för ashtangayogan är att det är en dynamisk, fysisk och kraftfull form av yoga.

Vi rekommenderar dig som är ny ashtanga-elev hos oss att börja på en grundkurs eller nivå 1, oavsett om du har utfört andra yogastilar tidigare. Därefter, eller redan under kursens gång om du känner att du vill yoga på en högre nivå, så är du välkommen att prata med läraren. Tillsammans hittar vi en passande nivå och klass för dig. Det är också helt naturligt och okej att gå exempelvis nivå 1 eller grundkursen flera gånger i rad.

Grundkurs Ashtangayoga/vägen vidare
Här får du lära dig Ashtangayogans grunder. Du får en ordentlig genomgång av uppvärmningsövningarna solhälsning A och B, de första stående övningarna i första serien, samt några sittande och avslutande övningar. Vi ger dig också grundläggande kunskap om filosofin bakom ashtangayogan.

Kursen sträcker sig över 7 tillfällen, och vi har två kursstarter under terminen. Anmäl dig via vårt anmälningsformulär.

Det vanligaste är att man behöver gå denna kurs 2 omgångar, därefter anmäler man sig vidare till nivå 1 eller nivå 2 efter samtal med instruktören vad som passar bäst. Att köpa ett klippkort efter avslutat kurs är också ett vanligt alternativ. Grundkurs som startar sep 2017 har du tom dec 2017 att ta igen missade klasser.

Nästa kurs startar: Torsdag 26 okt kl.19.15-20.30 - 7 ggr 910kr
                                       

Ashtangayoga nivå 1
Här ger vi oss själva en timmes paus mitt i vardagen för att hitta tillbaka till kroppen och närvaron. Vi utför solhälsning A samt några stående och sittande övningar, och till sist några avslutande övningarna. Vi fokuserar på de enklare övningarna i serien och jobbar effektivt med dem för att stärka rygg, mage, ben – ja, hela kroppen.

Du kan anmäla dig till hela terminen eller komma som drop-in (klippkort). Nybörjare är välkomna. Du hittar information om dagar och tider i vårt schema. Klasserna passar nybörjare och dig som vill ha lugnare ashtanga. Anmäl dig via vårt anmälningsformulär.

Denna klass går: Fredagar kl 11.00-12.00 

Ashtangayoga nivå 2
Den här klassen passar både dig som är en relativt ny ashtanga-utövare och dig som hållit på en längre period. Klassen har ett högt fysiskt tempo. Vi bygger på med nya övningar, och utför alla de stående övningarna i första serien samt några sittande och avslutande övningar. Vi provar också på Mysore under terminens gång. Även under denna kurs fördjupar vi din kunskap om ashtangayogans filosofi.

Du kan anmäla dig till en hel termin med 15 tillfällen, eller komma som drop-in. Anmäl dig via vårt anmälningsformulär.

Nästa kurs startar: Torsdag 7:e sep 17.30
Pris 15 ggr 1875kr

Ashtanga nivå 2 + Mysorestyle
Mysore, som har fått sitt namn efter den stad i Indien där Ashtangayogans grundare undervisade i många år, är det traditionella sättet att utföra Ashtanga Yoga på. Här utför du övningarna i din egen takt så långt som du kan i serien. Läraren finns hela tiden med i salen och hjälper dig med de fysiska justeringar du kan behöva. Alla elever yogar alltså i sin egen rytm. Om du vill prova på våra Mysore-klasser är det bra om du först rådfrågar din instruktör, och att du kan ordningen på solhälsningarna och de första stående rörelserna. Denna klass hoppar många till efter grundkursen då alla som kan grunderna kan delta på sin nivå.

Nästa kurs startar: Söndag 10:e sep kl. 09.00
Pris 15 ggr 1875kr

Vad är ashtangayoga?
Ashtanga Vinyasa Yoga, ofta förkortat till Ashtanga Yoga, är en yogastil som grundades av indiern Sri K. Pattabhi Jois (1915-2009). Olika yogastilar har olika kännetecken, och kännetecknande för ashtangayogan är att det är en dynamisk, fysisk och kraftfull form av yoga.

Rörelserna och utförandet
Ashtangayogan består av noggrant utarbetade rörelser som utförs i en särskild följd. Det kallas för en serie. Det finns tre serier i ashtangayogan, och som nybörjare börjar man med den första delen av den första serien (yoga chikitsa), som avgiftar och renar kroppen.

Rörelsernas ordningsföljd är speciellt utarbetad och ska följas noggrant, eftersom varje ställning är en förberedelse för nästa, och bygger upp den styrka och balans som behövs för att gå vidare. Varje serie ska fullföljas innan man går vidare till nästa.

Oavsett vilken serie man utför börjar man alltid med att göra den så kallade solhälsningen. Den finns i två varianter med olika svårighetsgrad, A och B, och utförs för att värma upp kroppen.

I ashtangayogan förekommer även något som kallas vinyasa. Det innebär att man synkroniserar sin andning med sina rörelser. Andningen är en mycket viktig del av yogan.

Ashtangayogans fördelar
Ashtangayogan gör din kropp stark, smidig, balanserad och lätt. Den hjälper till att öka blodcirkulationen och syrehalten i ditt blod, och sätter dessutom igång en inre reningsprocess: den driver ut oönskade slaggprodukter från muskler och organ, som din kropp sedan svettas ut.

Även ditt sinne påverkas av yogan. Med fokuset på rörelserna och den djupa andningen följer en sänkt stressnivå och ett lugn som många upplever som en lika värdefull aspekt av yogan som den förbättrade fysiska formen.